Vertraging? Een nieuw systeem claimt automatisch je geld

ICT-er Lars Jansen werd gek van het claimformulier van de NS dat je bij vertraging online kunt invullen. Daarom ontwierp hij een automatische claimsite voor de NS, waarbij de computer al je treinreizen ophaalt nadat je één keer hebt ingelogd. Bij vertraging wordt automatisch je geld geclaimd.

‘Gekmakend’ vond ICT-er en frequent treinreiziger Lars Jansen het formulier waarmee je geld kan claimen na vertraging van je trein. “Ik zag regelmatig een perron vol mensen staan die allemaal vertraging hadden. Dan dacht ik: ‘die gaan vast niet allemaal dat formulier invullen’. Het is een heel gedoe, en je moet het iedere keer weer helemaal invullen”, zegt Jansen.

Automatisch je geld terug

Om daar voor eens en voor altijd verandering in te brengen, bedacht Jansen, die technisch directeur is van zijn eigen ICT-bedrijf, ‘een leuk project’ voor zichzelf. Het werkt zo: je logt één keer in met je persoonlijke gegevens en die van je OV-chipkaart. Daarna haalt het systeem je treinreizen op en houdt het in de gaten welke vertragingen je hebt gehad. In het geval van vertraging, wordt automatisch geld geclaimd. 

Vergeten uit te checken

Volgens een woordvoerder van de NS komt het dagelijks voor dat er ergens in Nederland een trein meer dan 30 minuten vertraging heeft. “Maar het ging wat betreft vertragingen afgelopen jaar beter dan in 2017”, zegt woordvoerder Erik Kroeze.

Kroeze kent de site van Jansen (nog) niet en gaat er dan ook geen commentaar op geven. Wel wil hij er op wijzen dat de NS een automatische service biedt aan mensen die vergeten uit te checken. “Als jij bijvoorbeeld vier keer per week naar Hilversum reist, en je vergeet het een keer, dan krijg je je geld terug.”

Rikus Spithorst, van de Maatschappij voor Beter OV, vindt de site van Jansen ‘natuurlijk een goed idee’. “De NS heeft dit soort formulieren niet bepaald handig gemaakt. Bovendien: mensen claimen gewoon niet. Het is vergelijkbaar met mensen die twee pakjes boter kopen en dan een bonnetje moeten opsturen voor een gratis pakje: dat bonnetje wordt nooit opgestuurd”, zegt Spithorst.

Bekijk het artikel op rtlnieuws.nl

Wil jij ook voortaan automatisch je geld terug? Schrijf je dan in.

Begin nu